בית המוטור

כשסם קוק שר  את הספירטואל המפורסם שלו A change is gonna come' בשנות ה-60 של המאה הקודמת. אנחנו חושבים על מטעי קפה ועבדים שחורים באמריקה הרחוקה. גזענות ושאר מריעין בישין… האם יש מקום לבוא ולומר שגם פה לחוף הכנרת הייתה קולוניית מטעים אתנית, בדיוק כמו שם, לגדות המיסיסיפי?
בית המוטור הסמוך לאתר "ירדנית" המפורסם בכניסה לקבוצת כנרת. הוא מבנה דו קומתי שנועד במקורו לשמש בית למשאבת המים לצורכי השקיה של שדות עמק הירדן ממי הירדן. אולם בפועל שימש כאכסניה עבור הדסה, תמר-אהובה, שמואל, ישראל, רחל,שולמית, יהודה, מרים, זכריה, שושנה, נתנאל, בת-שבע, ברוך, חזקיה, פנינה, שולמית, ציפורה, רות ואביגיל לבית מרגלית יעל ושושנה לבית צאירי מלכה, ידידה, הדסה ותינוקת ללא שם לבית מנצור
השמות האלה בחלקם הם "תימני-כנרת", שהגיעו לאזור בעקבות שליחות יבנאלי לתימן. באותה תקופה הם לא נתפשו כמי ששותפים לרעיון
הציוני, אלא, כקבוצה לא שווה, נבדלת, אשר אמורה הייתה לסייע במשימה מסוימת. ייתכן ויוצאי מזרח אירופה אשר נאבקו בשוק העבודה, לא באמת חיפשו יהודים נוספים כמוהם עם רעיונות דומים, אלא חיפשו יהודים דומים לערבים שיהיו מסוגלים לעבוד כמו ערבים, לקבל שכר נמוך כמו ערבים ולהיות צייתנים כמו ערבים… רק עם הבדל אחד קטן. כדאי, שהם יהיו יהודים.
"נושך" אבל זו המציאות באותה תקופה. תפיסה זו הייתה מקובלת לא רק
על האיכרים אלא גם על המשרד הארצישראלי ואף על חוגים שונים בישוב. לטענתם: "התימנים בהיותם אנשי עבודה, מסתפקים במועט, חרוצים וישרים, יטיבו למלא את מקום הערבים במושבה ויסתפקו בשכר מועט".
למעשה כל ההתייחסות לתימנים בעצם הרעיון להביאם
וכלה באופן הטיפול שהוצע עבורם, התאים בול להגדרה של קולוניית מטעים אתנית, כמו באמריקה! חוץ מהעובדה שמדובר בבני אותו עם.
כשהגיעו "תימני-כנרת" לכנרת, הם עבדו
כפועלים במושבות הסביבה (דגניה, ביתניה, חוות הפועלים ועוד), כממלאים את מקום הערבים. אולם, מה שקרה בפועל היה, שהתימנים לא החליפו את הערבים, אלא הקימו פלח שוק חדש של פועלים שמוקם בין הערבים ליוצאי מזרח אירופה.
במקביל, קבוצת כנרת עלתה על הקרקע בסמוך למקום מושבם של "תימני כנרת" וכך צצה בעיה של אמצעי קיום ומיעוט משאבים (בעיקר מים וקרקעות) לשתי הקבוצות. העובדה שקבוצת כנרת עמדה על כך בתוקף שהתימנים יועברו, מעידה במידה מסוימת, על חוסר רצון בשיתוף פעולה או בבסיס משותף. היה כאן למעשה רצון לבנות קולוניה אתנית טהורה, בה יהיו רק יוצאי מזרח אירופה. כבר הזכרנו שהמציאות הייתה אחרת. וכמו שהגששים אמרו באירוניה על אותם ימים, "הכל היה רק חול וחול". בסוף המאמר שקראתי על תימני כנרת, מתוארת משאית מטרטרת שפינתה בכוח את אחרוני התימנים מפה למרמורק וקצת אחרי שאלה פונו, גם המשאבה הפסיקה לעבוד. כנראה שהמנוע שבק בגלל שנתפס לדיכאון נוכח גילויי הגזענות הבלתי נתפסת, לצד חופיה של הכנרת. או שהוא שבק בגלל שבדיוק באותה שנה הגיע חשמל לאזור. כך או אחרת, נראה שכולנו היינו בוחרים באפשרות השנייה. לא?

בסיור שלנו בעקבות יצרים ויצירה בכנרת בהדרכתה המרתקת של רונית ימיני-סוסנקו, אנחנו מספרים גם את סיפורם של תימני כנרת. מוזמנים להצטרף.